Obchodník přátelský k seniorům a ZTP, aneb pohodlný nákup pro všechny generace

Následující obchody a nákupní galerie si váží svých zákazníků z řad seniorů a nabízí jim možnost pohodlného nákupu:

  1. Galerie Harfa – první v České Republice, kdo seniorům nabídl možnost pohodlného nakupování je  Galerie Harfa
  2. Hypermarket Globus Plzeň – Chotíkov
  3. Hypermarket Globus Ústí nad Labem
  4. Hypermarket Globus Havířov
  5. Hypermarket Globus Zličín
  6. Hypermarket Globus Chomutov
  7. Hypermarket Globus Čakovice 
  8. Hypermarket Globus Opava
Ředitelé zmíněných hypermarketů tak dokázali, že společnost Globus  si váží svých zákazníků seniorů, a proto jim jako něco navíc nabízejí bezplatné zapůjčení elektrických nákupních košíků pro pohodlný a plnohodnotný nákupní zážitek.
Elektrické nákupní košíky
Chceme Vám usnadnit Váš pohyb a nakupování v obchodním centru Galerie Harfa


Informace o projektu Obchodník přátelský k seniorům:

Snahou všech obchodníků je najít cestu k vyšším tržbám. Struktuře zákazníků je však třeba přizpůsobit prodejny. Nakupování by totiž mělo být pro všechny pohodlné a bezbariérové. Proto pro rodiče s dětmi nalezneme v obchodních řetězcích „vozíky-autíčka“, aby jejich nákup byl nebyl rušen a probíhal pokud možno co nejvíce pohodlně. Mnohé společnosti postupně přicházejí na to, že senioři  představují v současnosti lukrativní spotřebitelskou skupinu. Senior je ale náročný zákazník, je totiž „profík“ mezi spotřebiteli, jelikož má až padesátiletou spotřebitelskou zkušenost.  Starším zákazníkům je proto nutno nabídnout  něco navíc, aby měli důvod k opakovaným návštěvám konkrétní prodejny.

Služba EL-NA-KO a elektrické nákupní košíky VALUE SHOPPER a SMART SHOPPER TRAVELATOR reflektují specifické potřeby seniorů jakožto zákazníků, představují konkurenční výhodu, napomáhají profilování a vyšší zákaznické věrnosti. Díky službě EL-NA-KO si vybudujete u zákazníků důvěru a hospodárným způsobem přispějete již v krátkodobém horizontu k lepším podnikatelských výsledkům, ale ani výsledek sociálně-odpovědný nesmí být opomenut.

V souvislosti s postupně stárnoucí populací se senioři stanou nejen lukrativní skupinou ale de facto nepostradatelnou, majoritní skupinou.

Cíl projektu:
Navrhnout  soubor aktivit cílených a vstřícných vůči seniorům  pro maloobchodní prodejnu, kde budou nabízeny nadstandardní služby pro klienty ve věku od 55 let, a zprostředkovat  informace směrem k cílové skupině seniorů o těchto aktivitách pod označením „Obchod/ník přátelský k seniorům a ZTP,  tak aby byly přesvědčeni o vhodnosti nákupu právě v těchto prodejnách.

Cílem projektu je vytvoření věrného zákazníka seniora, který pravidelně navštěvuje právě supermarket, který mu nabízí  „Nadstandardní servis“ (v uvozovkách, jelikož se jedná o aktuální nadstandard, který by však v budoucnosti měl být standardem) a tedy i aktuální  konkurenční výhodu.

Východiska projektu:

Vycházíme z výzkumných studií a výsledků dotazníkových šetření a anket v ČR mezi seniory za období 2011-2013, ze kterých vyplývá, že stárnoucí populace nakupuje v supermarketech, které vybírá zásadně podle nejvýhodnější akční nabídky, neboť nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím výběr supermarketu je nízká cena zboží a nejdůležitějším chybějícím faktorem je přátelské prostředí a pocit, že se seniorům někdo věnuje.
Získat si zákazníka z řad seniorů je velmi těžké, ale stane-li se zákazníkem věrným, vyplatí se to mnohonásobně. Proto je důležité cílit na spokojenost zákazníka seniora přímo v okamžiku pobytu v prodejně a samotného nakupování.

Při nákupu senior očekává něco navíc, ať jde o vstřícné jednání, uzpůsobenou provozovnu, pohodlí, moci se o něco opřít, mít pevnou půdu pod nohama a cítit se jistý. Formou osobního předvedení /nových výrobků/ a přizpůsobení principů prodeje cílové skupině by mělo dojít ke zlepšení komunikace s narůstajícím seniorským segmentem zákazníků.

Projekt je navržen univerzálně, je tedy aplikovatelný na každý potravinový řetězec a prodejnu a nákupní galerii.

Cílová skupina:

Muži a ženy nad 55 let, jedná se o různorodou skupinu. Mezi pracujícími seniory a seniory důchodci ale existuje shoda v pohledu na život, který si chtějí aktivně užívat, pokud jim to zdraví dovolí.

Kritéria hodnocení:

  • respekt k fyzickým omezením seniorů a zajištění pohodlí při nákupním procesu (služba EL-NA-KO, košíky SEDO)
  • respekt specifických zdravotních potíží – doplňky pro pohodlný nákup (lupa, háček na hůl, háček na tašku)
  • empatický personál, ochotný pomoci (ve věku cílové skupiny)
  • dostatečně široké uličky
  • čitelné ,cenovky
  • umístění levnějšího zboží ve výšce, kam senior dosáhne
  • vyhrazená parkovací místa pro seniory a ZTP poblíž vchodu
  • Doplňkové služby jako odnos nákupu personálem do auta  apod.

Koncept obchodu/obchodníka přátelského k seniorům
Nákup musí probíhat pohodlně a důstojně. Na rozdíl od Německa, se v ČR nenachází prodejny určené výhradně pro seniory. Náš projekt má být obdobnám řešením, avšak za minimálních nákladů. Úspěšnou realizací projektu dojde k přizpůsobení prodejny/ obchodního centra tak, že se nákup stane pohodlnou událostí a nikoliv jen povinností.

  1. Senior potřebuje mít pohodlí/sílu vůbec trávit čas v obchodě
    – řešení: služba EL-NA-KO, vozíky SEDO, lupa na vozíku, držák na hůl a háček na tašku,  WC poblíž..
  2. Potřebuje se zorientovat v rozlehlém prostoru a mít se na koho obrátit,
    – řešení:  informační místo s personálem ve věku seniorské populace, vstřícným, ochotným a majícím porozumění pro jeho potřeby /např. zhoršený sluch